""

105 Yılllık Gazete Kapandı « Yeniufuk Gazetesi

26 Kasım 2024 - 11:23

105 Yılllık Gazete Kapandı

105 Yılllık Gazete Kapandı
Son Güncelleme :

06 Ağustos 2023 - 16:19

Cumhuriyet’in kuruluşundan önce yayın hayatına başlayan Adana’nın ve Türk Basının 105 yıllık çınarı “Yeni Adana Gazetesi”nin Temmuz ayının son günü yayın hayatına son vermesinden büyük üzüntü duydum.
Anadolu’da başkaca gazetelerin aynı duruma düşmemesi için Basın İlan Kurumu yerel gazetelerin içinde bulunduğu bu krizi bir şekilde çözümlemelidir.
Kurtuluş savaşına tanıklık eden ve şehirlerin hafızası olan yerel gazeteler dijital ve sosyal medyaya yenik düşerek, birer birer kepenk indirmesi son derece üzücü bir durum.
Toplum ve sektör olarak karşı karşıya kaldığımız ekonomik durumun sorun olmaktan çıkartılması gerekiyor.
Ülkenin dört bir köşesinde yıllardan beri son nefesini vermemek için yaşam mücadelesini veren yerel basının içinde bulunduğu durumu birçok basın kuruluşu benzer durumdadır.
Yaşanmaya devam eden sorunlara bir kez daha dikkatleri çeken Küresel Gazeteciler Konseyi bir açıklamada bulundu. Gelin bu açıklamayı birlikte okuyalım:
“Cumhuriyetin kuruluşundan önce yayın hayatına başlayan Adana’nın ve Türk Basının 105 yıllık çınarı Yeni Adana Gazetesi’nin Temmuz ayının son günü yayın hayatına son vermesi, yerel gazetelerin içinde bulunduğu krizin en acı örneğidir. Ülkenin dört bir köşesinde yıllardan beri ‘son nefesini’ vermemek için yaşam mücadelesini veren yerel basının içinde bulunduğu durumu defalarca haykırmamıza rağmen sesimizi duyuramadık.
Yerel gazetelere verilen resmi ilanları adeta bir lütuf gibi gören zihniyet, gazetelerin o kentin tarihini yazdıklarını görmezden geldi. Basın İlan Kurumu’nun yerel başına yönelik sadece resmi ilanlarla ayakta kalmama yönündeki görüşünü anlıyoruz, ancak alternatif gelir kaynağı olarak işaret edilen yerel işletmelerin reklam bütçelerinin de ekonomik krizle birlikte kısıtlandığı gerçeği maalesef göz ardı ediliyor. Yönetmeliğin getirdiği yükümlülükleri yerine getirmek için ‘kara sevda’dan kaynaklanan meslek aşkı uğruna öz kaynaklarını gözünü kırpmadan feda eden yerel basının bu özverisini görmeyenler tarih önünde büyük bir vebal altındadır. Her ne kadar görmezden gelinse de, son 4 ayda Anadolu’da 20’ye yakın yerel gazete kapanmış bulunmaktadır. 100’den fazla yerel gazete de kapanma tehlikesiyle karşı karşıyadır.
Dijitalleşme elbette çağın gerekliliğidir. Ancak, yazılı basını ölüme terk ederek tüm kaynakları dijital medyaya aktarmak sosyal devlet anlayışıyla bağdaşmaz.
Çalışanların refah düzeyini yükseltmek için hükümetin asgari ücrete yaptığı düzenlemeler sonrası, işletmelere getirdiği vergi ve tazminat yükünü görmezden gelmek vicdani değildir. Ülkemizin tüm kesimleriyle iliklerine kadar hissettiği ekonomik krizi en ağır şekilde yaşayan yerel basın ilk kurbanını Adana’da verdi. Ekonomik krizin aşılması için getirilen tasarruf tedbirlerinin de etkisiyle bazı illerimizde gazetelere verilen aylık resmi ilan kontenjanının bir işçinin maaş ve vergisi miktarına kadar düşmesi, gelecek aylar için bırakın umut olmayı büyük felaketin habercisidir.
Yaşanan ağır ekonomik krize daha fazla dayanamayan 105 yıllık Yeni Adana Gazetesi’nin basılı ve internet ortamındaki yayınlarına son vermesi kara günlerin habercisidir. Bir asrı aşan bir yayın kuruluşunun kapısına kilit vurma kararının kolay alınmadığını, sahiplerinin yaşadığı derin acı ve üzüntünün anlaşılmasını istiyoruz.
Sektörün alarm durumu ve yaşam savaşı görmezden gelinemez. Meslektaş olarak içimizi sızlatan, bizleri kahreden bir süreci yaşayan sektörümüzle ilgili acil olarak tedbir alınmalıdır. İfade özgürlüğü konusunda hassasiyetini bildiğimiz hükümetin, daha fazla kayıp vermeden harekete geçmesi büyük beklentimizdir. Öncelikle artan maliyetler nedeniyle resmi ilan fiyatlarında düzenleme yapılması kaçınılmazdır. Yerel gazetelerle ilgili tedbir almak ve gerekli düzenlemeleri yapmak için Basın İlan Kurumu genel kurulunu acil olarak olağanüstü toplantıya davet ediyoruz.”

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.