Belediyelerin asli görevleri arasında yer alan ulaşım, en az kentin altyapısı ve üstyapısı kadar önemlidir. Bir şehirde ulaşım sıkıntılıysa, sağlıklı işlemiyorsa, geriye kalan her şey dört dörtlük de olsa bir kıymeti kalmaz.
Hatta bir kentte ulaşım unsurunun öneminin farkında olan, tüm sorunları aşmış belediyeler, ulaşım ücretlerini düşük tutmaya özen gösterir. Zarar eder ama hakın gönlünü alır. Zararını başka kaynaklardan sübvanse ederek karşılar.
Bazı belediyelerde de meclis üyeleri meclis toplantılarında ikiye bölünür, dolmuş ücretlerine zammı seçimden önce mi yoksa sonra mı yapılacağına karar veremez.
* * *
Baştan söyleyeyim Yozgat’ta ulaşım hizmetleri genel olarak sorunlu. Haftada bir-iki defa dolmuşa biniyorum ve dolmuş sohbetlerinin konusu Yozgat Belediyesi’nin ulaşım konusunda sınıfta kalmışlığı oluyor.
* * *
Bu durumun tek sebebi dolmuş hattı ve araç sahiplerinin (istisnalar hariç) bu işi yapmaması. Yani araçları dolmuş hattı sahibinin değil maaşlı şoförlerin kullanıyor olması olarak görüyorum. Çünkü hattın ve aracının sahibi dolmuş şoförlerinin aracına ve müşterisine nasıl davrandığını bilecek kadar Yozgat dışında uzun süre kaldım.
Hal böyle olunca da, araç ve hat sahibinin araçta akşama kadar yolcu – şoför arasında yaşananlardan haberi olmuyor. Haberi olsa da zerre kadar umurunda olacağını sanmıyorum. Çünkü hat ve araç sahibi gelen paraya bakıyor. Araçlar desen Allah’a emanet. Araç sahibi en az masrafla en fazla kazanç peşinde.
Şoför dersen, yolcu da araç da umurunda değil. Umurunda olan seferini yapıp ay sonunu beklemek. Yolcu binmiş mi, binememiş mi, yolda mı kalmış umrunda değil.
Öte yandan araçların büyük bir kısmı temiz değil. Yaz kış farketmiyor, kapılar açılıp kapandığında yerden kalkan toz öylece boğazınıza doluyor.
* * *
Sadede gelecek olursak;
Önceki gün yaşanmaması gereken bir olay yaşandı. Yozgat Bozok Özel Halk Otobüsleri Kooperatifi’ne ait ve üniversite hattında çalışan bir otobüsün şoförü, bir üniversite öğrencisini darp etti.
İddiaya göre otobüs, durağa yanaşmamış, öğrenci de bu duruma sitem etmiş.
Sebebi her ne olursa olsun böyle bir olay yaşanmamalıydı.
* * *
Olayla ilgili bir soruşturmanın başlatılıp başlatılmadığını henüz bilmiyoruz. Çünkü Yozgat Valiliği’nden şu ana kadar herhangi resmi bir açıklama yapılmadı.
* * *
Kaç defa şikayet edildi. Ya şikayetler yerine ulaşmıyor ya da ulaşıyor ve bir şekilde sümen altı ediliyor.
Durağa yaklaşmayıp, yolcuyu şeridin ortasına kadar yürüten dolmuş şoförü var.
Özellikle akşam 21:00’den sonra çok hızlı olduğu için, “en masum bahaneyle” duraktaki yolcuyu göremeyip transit giden dolmuş şoförü var.
Anayol kenarında bekleyen yolcuyu, ‘sırf iyi niyet uğruna’ dolmuştakilerin hayatını tehlikeye atarak durup alıp, sonrada “Burada durmak yasak” diyen dolmuş şoförü var.
Aceleyle önündeki numaraya bakmadan dolmuşa binip, dolmuş şoförüne “Kaç numara” diye soran müşteriye ‘ısrarla’ “Dolmuşun önünde yazıyor” diyen dolmuş şoförü var.
Durakta, otobüsün içinde telefonla oynayıp, sırf otobüsün kalkmasına 20 dakika var diye kapıları açmayıp vatandaşı soğukta bekleten dolmuş şoförü var.
Yolcuyu “Duracak” butonuna bastığı, “duracak” ışığı yandığı, hem sesli hem de görsel olarak uyarı verdiği halde, basmamakla suçlayıp, azarlayan dolmuş şoförü var.
Dönüşlerde aracın kontrolünü kaybeden, yoldan çıkan, şoförlük yapamayacak kadar yaşlı, dolmuş şoförlüğü yapamayacak kadar genç dolmuş şoförü var.
Dikkatsiz araç kullanan, trafik kurallarına uymayan, korna ile kendisini uyaran araçları sıkıştırarak taciz eden dolmuş şoförü var.
“Üniversite Hattı” güzergahında benzinlikler kavşağından Cemil Çiçek Bulvarı’na 15 metrelik otobüsle kışın “drift” yaparak dönen “otobüs” şoförüne bile denk geldim.
* * *
Dolmuş mağdurları olarak Yozgat Valiliği’nin bu sorunlara bir çözüm getirmesini bekliyoruz. En azından araç yeterliliği konusunda okul servislerinde olduğu gibi halk otobüslerini de emniyet denetleyebilir.
Şoförlük başkadır, dolmuş şoförlüğü çok daha başkadır. Herkes şoför olur ama dolmuş şoförü olamaz.