Bayraktar, Mayıs ayında üretici ile market arasındaki en yüksek fiyat farkının yüzde 283 ile sivri biberde görüldüğünü belirtti. Sivri biberi kuru soğan, kuru fasulye, nohut ve kuru incir izledi. Üreticide 13 lira olan sivri biberin markette 49 liraya satıldığını belirten Bayraktar, limonun hem üreticide hem de markette fiyatı en çok artan ürün olduğunu, fiyatı en fazla düşen ürünün ise sivri biber olduğunu ifade etti.
Marketlerde 36 ürünün 17’sinde fiyat artışı, 19’unda ise düşüş yaşandığını aktaran Bayraktar, limon ve elmanın yüzde 22 ile fiyatı en fazla artan ürünler olduğunu, sivri biberin ise yüzde 49’luk düşüşle en çok ucuzlayan ürün olduğunu söyledi. Üreticide ise 28 ürünün 8’inde artış, 13’ünde düşüş olduğunu kaydetti.
Tarımda kullanılan girdilerin fiyatlarındaki artışa da değinen Bayraktar, Mayıs ayında gübre, yem, elektrik ve mazot fiyatlarında artış görüldüğünü, yıllık bazda ise en yüksek artışın yüzde 47 ile elektrikte yaşandığını vurguladı.
1 Haziran Dünya Süt Günü’ne de dikkat çeken Bayraktar, Türkiye’nin koyun, keçi ve inek sütü üretiminde dünya sıralamalarında üst sıralarda yer aldığını belirtti. 2024 yılında çiğ süt üretiminin yüzde 4,7 artarak 22,5 milyon tona ulaştığını söyledi. Ancak üreticilerin süt fiyatlarında istikrar olmaması nedeniyle kazanç elde edemediğine dikkat çekti. Avrupa ile kıyaslandığında Türkiye’nin çiğ süt fiyatlarında son sırada olduğunu ifade eden Bayraktar, sürdürülebilir bir üretim için çiğ süt fiyatlarının üretici lehine düzenlenmesi ve girdi maliyetlerinin kontrol altına alınması gerektiğini vurguladı.
Bayraktar ayrıca, Erzincan Tulum Peyniri’nin Avrupa Birliği’nden coğrafi işaret tescili almasının önemli bir başarı olduğunu dile getirdi. / Haber Merkezi
Başkan Bayraktar: Üretici ile market arasında uçurum büyüyor
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Mayıs ayı üretici-market fiyat farkları, tarımsal girdi maliyetleri ve 1 Haziran Dünya Süt Günü dolayısıyla yaptığı açıklamada, çiftçilerin karşılaştığı ekonomik zorluklara dikkat çekti.
