Cumhuriyet Halk Partisi Yozgat Milletvekili ve Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Üyesi Ali Keven, TBMM Genel Kurulu’nda Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinin görüşmelerinde CHP Grubu adına söz alarak meclis kürsüsünde eğitimin sorunlarına dikkat çekti.
Zorunlu Eğitimde Okullaşma Oranı Yüzde Yüz Olmalı
Bir ülkenin en büyük temel hedefinin çocuklarını eğitmek, korumak ve yaşatmak olduğunu belirten Keven, zorunlu eğitim çağı için okullaşma oranının yüzde yüz olması gerektiğini vurguladı.
“İlkokulda % 91 olan okullaşma oranı ortaokul için % 94 liseler için de maalesef % 83 olmuştur. Bu rakamlar çağdaş gelişmiş bir ülke verileriyle örtüşmemektedir. Eğitimin akademik ve mesleki tercihler ile şekillendiği, bilgi çağı ile uyumlu bir programı acilen oluşturmalıyız.”
Milli Eğitim’in Bütçesi Faize Yenik Düştü
Sorunları çözmeye yardımcı olacak bir bütçenin bulunmadığını ifade eden Keven, Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinin faize yenik düştüğünü söyledi.
“2019 bütçesi 961 milyar lira, Milli Eğitim Bakanlığı’nın bütçesi 113.8 milyar lira. Oysa bu yıl faize ayrılan bütçe tam 117 milyar lira. Bu bütçe aşırı borçlanmanın, faizin ve rantın bütçesidir. Bakanlığı bütçesinin zaten yüzde 83’ü personel gideridir. Yani geriye eğitimin niteliğini, teknolojisini, donanımını artırmak için 20 milyar lira bile kalmıyor. MEB bütçesinin acilen milli gelire oranı en az yüzde 6’ya yani OECD ortalamasına çıkartılması gerekiyor.”
Uyuşturucu Kullanımı İlkokul Çağına Düştü
Çocuklarımızın hızla suça sürüklendiğini belirten Keven, uyuşturucu kullanma yaşının 9-10 yaşlarına kadar düştüğünü Milli Eğitim Bakanlığı olarak mutlaka bu durumun geniş kapsamlı sorgulanması gerektiğini ve bu sorunun yalnızca polisiye önlemlerle çözülemeyeceğinin biliniyor olmasına dikkat çekti.
Çocuklarımız Tarikat Yurtlarına Terk Edilemez
Üniversite yurtları hariç tarikat yurtlarında kalan öğrenci sayısının 300 bin civarında olduğuna dikkat çeken Keven, nitelikli devlet yurtları açılmasını ve taşımalı eğitime son verilmesini istedi.
“Çocuklarımız tarikat yurtlarına mahkûm hâle getiriliyor. Özellikle ilkokul çağında ki her çocuğun anne babasının yanında eğitimine devam etmesi gerekmektedir. Taşımalı değil yerinde eğitim alması gerekmektedir. Ayrıca Adana Aladağ’da yaşanan üzücü yangın faciasının, Konya Taşkent’te yaşanan doğalgaz patlamasının benzer örnekleri yaşanmaması için nitelikli devlet yurtları açılmalıdır. Umarım bu yaşananlardan ders çıkarılmıştır. Kimlere ait olduğu belirsiz merdiven altı yurtlar yeni facialar yaşanmadan acilen kapatılmalıdır.”
Köy Enstitüleri Canlandırılmalı
Köy çocuklarının eğitim gördüğü Cumhuriyet’in eseri Köy Enstitüleri’nin yeniden incelenmesi gerektiğini belirten Keven, bu kurumların çağdaş bilimsel bir anlayışla yeniden canlandırılmasını önerdi.
Meslek Liseleri Özendirilmeli
Çıraklık eğitimi veya meslek lisesi eğitimine tabi olmuş öğrencilerin yaptıkları stajlarda geçen sürenin emekliliğe esas borçlanılabilmesinin tanınmasını istedi.
“Meslek liselerinin her türlü özlük sorunları çözülerek özendirilmelidir.”
Öğretmen Eksiği Had Safhada
“Anadolu’da Yozgat gibi birçok ilimizin öğretmen eksiği had safhada olup atanamayan öğretmenlerin asgari ücretle çalıştırıldığı ücretli öğretmenlik yoluyla bu açık kapatılmaya çalışılmaktadır. Ücretli öğretmenlik sistemi öğretmenlik mesleğini sömüren ve değersizleştiren bir sistemdir. Derhal kaldırılmalı ve açık olan her okula kadrolu öğretmen atanmalıdır. Sayıştay raporuna da yansıdığı üzere bugün Türkiye’de acilen 153 bin öğretmen ihtiyacı bulunmaktadır.”
Sözleşmeli Kadrolu Ayrımcılığına Son Verilmeli
“Sözleşmeli, ücretli, kadrolu ayrımcılığını ortadan kaldıracak bir eğitim planlaması yapılmalıdır. Ve acilen Öğretmenler Meslek Kanunu çıkarılmalı. 3600 ek gösterge talepleri için ve gelir vergisi adaletsizliğinin giderilmesi için verilen kanun teklifleri de acilen görüşülmelidir.”
Yandaşı Değil Ehil Olanı İdareci Yapın
“İdareci atama sistemi sürekli tartışmaların odağı haline gelen mülakat sistemi yoluyla yandaş atama sistemi şeklinde devam etmektedir. Liyakatli olanı seçen bir sistem getirilmeli. Yoksa nasıl bir eğitim tablosunun oluşacağı günümüz eğitim istatistikleriyle ortada! “Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder” diyor ulu önderimiz Atatürk. Bu uyarılarımızın dikkate alınmasını umut ediyor, herkese eşit parasız bir eğitim sistemi istiyoruz.”