""

ÖNÜMÜZE KONULAN BAŞKANLIK SİSTEMİNDE BİZE GÖRE NELER VAR « Yeniufuk Gazetesi

6 Ekim 2024 - 23:28

ÖNÜMÜZE KONULAN BAŞKANLIK SİSTEMİNDE BİZE GÖRE NELER VAR

ÖNÜMÜZE KONULAN BAŞKANLIK SİSTEMİNDE BİZE GÖRE NELER VAR
Son Güncelleme :

28 Mart 2017 - 7:00

Anayasa değişikliğini konuşalım istedim bugün. Maddeleri bir bir ana başlıklar halinde vermekle birlikte ne anlam ifade ettiğini de anlatmaya çalışacağım.

Bu maddelere geçmeden önce unutmayalım ki, yapılacak referandum ile ilgili değişiklikleri iktidar farklı, muhalefet farklı yorumluyor. Fakat konuyu yıkıcı değil yapıcı olarak düşünmekte fayda olacak ülkemiz adına.

1-MİLLETVEKİLİ SEÇİLME YAŞI 25’TEN 18’E İNİYOR

  • Gençlere siyasette alan açılacak.
  • Seçme ehliyetine sahip olan seçilme ehliyetine de sahip olacak.
  • Gençlerin bakış açısı daha fazla siyasete yansıyacak.

2 MİLLETVEKİLİ SAYISI 550’DEN 600’E ÇIKIYOR

  • Bu düzenlemeyle temsiliyet genişleyecek, artan nüfusun Mecliste temsili sağlanacak.
  • Vatandaş kendi ilinde daha fazla temsilciye sahip olacak.
  • Siyasette daha fazla temsil imkânı sağlanacak..
  1. MECLİS GÜÇLENİYOR KANUNLARI HÜKÜMET DEĞİL MİLLETVEKİLLERİ TEKLİF EDİYOR
  • Kanun yapımında Meclis iradesi ön plana çıkıyor.
  • Meclis’in bilgi edinme ve denetim yolları korunuyor. Meclis araştırması, genel görüşme, Meclis soruşturması ve yazılı soru yöntemleri geçerliliğini sürdürüyor.
  1. CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMİ VE MECLİS GENEL SEÇİMİ 5 YILDA BİR AYNI GÜN YAPILIYOR
  • Meclis seçimleri 4 yılda birden 5 yılda bire çıkıyor.
  • Meclis ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri aynı gün yapılıyor.
  • Cumhurbaşkanlığı seçiminde iki turlu doğrudan seçim sistemi uygulanıyor.
  • Bu yolla 5 yıllık kesintisiz istikrar dönemleri geliyor.
  1. CUMHURBAŞKANI VEYA MECLİS SEÇİMİ YENİLEME KARARI VERİRSE, İKİ SEÇİM AYNI ANDA GERÇEKLEŞİYOR
  • Cumhurbaşkanı’na ve Meclis’e, seçimleri yenileme yetkisi tanınıyor.
  • Cumhurbaşkanı seçim kararı alabiliyor. Aynı şekilde Meclis de beşte üç çoğunlukla seçim kararı alabiliyor..
  1. CUMHURBAŞKANI’NIN PARTİSİ İLE İLİŞİĞİ KESİLMİYOR
  • Milletin doğrudan Cumhurbaşkanı’nı seçmesi ile birlikte Cumhurbaşkanı’nın siyasi sorumluluğu doğuyor.
  • Partili Cumhurbaşkanlığı ile siyaset daha samimi ve reel bir zemine kavuşmuş oluyor.
  • Parti kurulları ve kanalları Cumhurbaşkanlığı makamının halkla iletişimini ve ortak akıl ile politika oluşturmasını kolaylaştırıyor.
  1. CUMHURBAŞKANI’NA KARARNAME ÇIKARMA YETKİSİ VERİLİYOR
  • Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’nde çift başlılık ortadan kalkacağı için, şu an Bakanlar Kurulu’nda olan kararname çıkarma yetkisi, hükümetin başı olan Cumhurbaşkanı’na devrediliyor.
  • Cumhurbaşkanı, idari düzenlemeleri Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile yapıyor.
  • Temel haklar, kişi hakları ve ödevleriyle siyasi haklar ve ödevler konusunda kararname çıkaramıyor.
  1. ÜST DÜZEY KAMU GÖREVLİLERİNİ CUMHURBAŞKANI ATIYOR
  • Cumhurbaşkanı üst düzey kamu görevlilerini kararnameyle atıyor ve görevden alıyor.
  • Yeni yönetim işbaşına geldiğinde, hızla kendi ekibini kurup icraata başlama imkânına sahip oluyor.
  1. KURUMLAR İLE İLGİLİ İDARİ DÜZENLEMELER CUMHURBAŞKANLIĞI KARARNAMESİ İLE YAPILIYOR
  • Kurumların yapısal dönüşümleri, benzer iş yapan birim veya kurumların birleşmesi kolaylaşıyor.
  • Günümüz hız çağı. Yeni teknoloji ve uygulamaların gerekli kıldığı kurumlar hızla hayata geçiriliyor..
  1. SORUMLU CUMHURBAŞKANLIĞI GELİYOR
  • Cumhurbaşkanı’nın “sorumsuzluğu” ortadan kalkıyor, yani “yetkili ama sorumsuz” olmaktan çıkıyor.
  • Cumhurbaşkanı’na denetim ve cezai sorumluluk geliyor.
  • Cumhurbaşkanı şu anki anayasaya göre Meclisin dörtte üç oyuyla yalnızca vatana ihanetten yargılanabiliyor..
  1. BÜTÇE HAZIRLAMA VE SUNMA YETKİSİ CUMHURBAŞKANI’NA VERİLİYOR
  • Bütçe kanunu teklifini hazırlayıp Meclise sunma yetkisi Cumhurbaşkanı’na veriliyor.
  • Bunun dışında kanun teklifi verme ve yapma yetkisi Meclis’te.
  • Bütçe Kanunu ile Kesin Hesap Kanunu aynı maddede birleştiriliyor, Meclis’te birlikte görüşülüp karara bağlanıyor.
  1. SIKIYÖNETİM KALKIYOR, OHAL YENİDEN DÜZENLENİYOR
  • Sıkıyönetim uygulaması tarih oluyor.
  • Olağanüstü Hal, 15 Temmuz hain darbe girişiminin sonuçları ve terör tehditleri de göz önüne alınarak, yeniden tanımlanıyor.
  • Mevcut sistemde Bakanlar Kurulu yetkisinde olan OHAL ilanı, yeni sistemde Cumhurbaşkanlığı’na veriliyor.
  • OHAL ilanı aynı gün Meclisin onayına sunuluyor.
  1. YARGININ BAĞIMSIZLIĞI İFADESİNE “TARAFSIZLIĞI”DA EKLENİYOR
  • Yargının bağımsız olması yetmez, tarafsız da olması gerekir.
  • Tarafsızlığı anayasal hüküm haline getiriliyor
  • Anayasaya eklenen bu ibare yargıya olan güveni arttırıyor.
  1. YARGI SİVİLLEŞİYOR
  • Askeri yargı tümüyle kaldırılıyor. Sadece disiplin mahkemelerine izin veriliyor.
  • Askeri mahkemeler sadece savaş halinde kurulabiliyor.
  1. HAKİMLER VE SAVCILAR YÜKSEK KURULU’NA YENİ DÜZENLEME GELİYOR
  • HSYK’nın yapısı ve seçim yöntemi değişiyor, adı Hakimler ve Savcılar Kurulu (HSK) oluyor.
  • Üye sayısı 22’den 13’e, daire sayısı 3’ten 2’ye düşüyor..

Diğer üç madde sistemi uyarlama maddeleridir kısacası;

Atanmış organların, bürokratların belli kademelere yerleştiği, bütün köşeleri kaptığı bir sistemde, geriye kalan dar alanda siyasetçinin  bir şeyler yapmaya çalıştığı ekonomik sistem sona erecek.

 

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.