""

Kara trenin aydınlık geleceği « Yeniufuk Gazetesi

17 Mayıs 2024 - 05:30

Kara trenin aydınlık geleceği

Kara trenin aydınlık geleceği
Son Güncelleme :

19 Temmuz 2023 - 17:11

Dünyada teknolojinin tekerleğin bulunmasıyla başladığına inanılır, doğrudur.
Kitlelerin teknoloji ile buluşması ise buharın bulunması ve demiryollarının gündelik hayata girmesiyle insanlık kitlesel olarak bir yerden bir yere büyük miktarlarda mal taşımak, insan taşıma imkânı buldu. Bu da insanları rahatlattı.
Bugün itibariyle dünyaya baktığımızda gelişmiş ülkelerin hepsinin demiryolları sayesinde zenginleştiğini görürüz. ABD tren sayesinde zenginliği bulmuştur. Avrupa – Rusya’nın ilerlemesinde temel gücün tren yollan olduğu bilinen gerçektir.
Bilimsel olarak en ucuz taşıma sırasıyla,1-Denizyolu, 2-Demiryolu, 3-Karayolu ve 4-Havayoludur
Hele de yükte ağır pahada hafif tüm mallar (tahıl, demir, kömür, çimento, tuğla, maden, kereste, yem, gübre) dünyanın her yerinde demiryolu ile taşınmıştır ve taşınmaya devam edilmektedir.
Tren yoluyla Osmanlı son döneminde tanışmış ve ilk önce İzmir-Aydın demiryolu sonra Adana-Mersin demiryolu yapılmıştır.
Devamında Hicaz demiryolu Bağdat demiryolları kurulmuş, Osmanlı bu yolla petrole ulaşmayı hedeflemiştir.
Bu tren yolu beraberinde I. Dünya savaşını da getirmiştir. İstanbul’dan sonra doğuda en eski Demiryolu hattı ise Ankara’daydı.
Sebebi de tiftiğin buğdayın hayvanların Ankara’dan İzmir ve İstanbul’a taşıması idi. Ankara’nın doğusunda demiryolu hiç yoktu.
Cumhuriyet başlangıcı ile devletin genel politikası treni Türkiye’nin doğusuna güneyine batısına götürmekti Marşlarımız vardır tren yolu ile ilgili. Demir ağlarla ördük anayurdu dört baştan. 
Ankara’dan sonra Yozgat Kayseri hattı yapıldı Sivas’a ulaşıldı.
Erzincan Erzurum Kars treni gördü. O yıllarda tren yeni Cumhuriyetin kitleler tarafından görünen yüzü oldu. Cumhuriyetin kitleler tarafından kabulü tren yolunun başarısıyla oldu.
Bu tren yollarının yapılmasında emeği geçen insanların başında Başbakan ve Cumhurbaşkanı olarak İsmet İnönü’nün emeği çoktur;
İki tane anı anlatayım.
– Sivas’tan Erzincan’a tren yolu yapılıp Erzurum’a gidilecek. Karasu (Fırat) yol vermiyor, Sansa geçidi 150 metre. Urganı bağlıyorlar, işçileri Fırat üzerindeki kayalardan aşağı indiriyorlar, elinde bir çekiç kayadan ne kadar büyüklükte bir taş parçası koparıp yukarı çıkartılan taş büyüklüğünde altın, alıyor yüzlerce insan Erzurum hattında Sansa boğazında ölüyor ama Erzurum’a – Kars’a tren gidiyor. Cumhuriyet bunlar yapıyor.
– İkinci anı, İsmet İnönü Başbakan. Tren yolu Güneydoğuda. Ancak Diyarbakır da ama Diyarbakır’dan sonra gidilmedik çok yer var. İnönü bütçe görüşmelerinde çıkıp şöyle diyor;
“Bütçenin kırtasiye masraflarında %10 kesinti istiyorum.”
(yani 10 kalem mi kullanıyor bir memur 9 ile idare etsin, 100 kağıt mı kullanıyor 90 ile idare etsin, devlet binalarını 100 kg boya ile mi boyuyorlar, 90 kg. ile boyansın)
Ve İnönü’nün bu önerisi kabul ediliyor. Uygulanan tasarruflar sonucunda Diyarbakır’dan sonra Bismil-Batman-Kurtalan hattıyla Siirt’e ulaşılması sağlanıyor.
1950 yıllarla birlikte bugüne kadar sağcı siyaset tren yolu komünistlikle eş tuttu. Geldiğimiz noktada yılda 30 milyar dolar petrole bağımlıyız. Üretici ülkelerde bile olmayan miktarda 600.000 kamyon sahibi olan bir ülkeyi z. Her şeyiyle dışa bağımlıyız. Laf kamyonculara gelince Kamyoncu ordumuz şoför
esnafımız çok güçlü durumda. Kamyoncu kardeşlerim Allah ön takımınıza zeval vermesin en helal kazanç sizin. Bu hükümetin 60 yıllıkbir yanlışı düzeltme anlamında çalışmaları var. Demiryollarına gerekli önemi verirler inşallah.
Yerköy, Yozgat, Sorgun, Yıldızeli bağlantısı ile birlikte Çorum, Yozgat Yenifakılı hattı bağlamında ülkemizin dövizleri heba olmaz. “İnşallah Türkiye – Gürcistan tren bağlantısı yapılır da, Orta Asya ile bağ kurulur” diye umarak beklemekteyiz.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.